Wednesday, January 22, 2020

Aflevering 10

Vrijmetselaars krijgen, vooral in de gezellengraad, de aanbeveling en soms de expliciete opdracht om 'op reis te gaan'. Veel loges grijpen zelfs dankbaar naar rituelen van de Compagnonnage om hun lege tweede graad wat op te vullen, en in sommige DH-loges is het uitwuiven van gezellen een heel spektakel.

 
Soms gaan hele loges elders 'op bezoek' voor een 'gemeenschappelijke zitting'. De meeste uitstappen van Bevrijding heb ik, vlijtig zijnde, meegemaakt. Wat ik gemist heb is de uitstap naar Luik, waar een bekend wallingantisch broeder-politicus het woord zou voeren. Achteraf sprak men er in Bevrijding schande over, want ze waren daar als Vlamingen flink de oren gewassen. Ook onder linkse loges was dus niet alles rozengeur en maneschijn. Het zou mij overigens niets verbazen dat er ook in de vrijmetselarij een Vlaams-Waalse cultuurkloof bestaat. Mijn informante uit de VGLB verzekert mij dat de franstalige vrouwenloges veel minder op de mannentoer zijn dan de Vlaamse. Nu ik eraan denk, onder de loges die voor linkse onrust zorgden in het G.O. waren geen franstalige. Om het binaire idee "GO=links, GL=rechts" wat bij te sturen bezocht ik trouwens met opzet de meest "linkse" loge van de GL, De Gulden Passer in Antwerpen, en de meest "rechtse" loge van het GO, Saint Jean d'Écosse in Brussel.

Van reizen gesproken. Vrijmetselaars-op-(echte)-reis kunnen baat hebben bij lidmaatschap van

Groupement Interprofessionnel du Tourisme Européen

met zetel in Parijs. In ruil voor de contributie krijgt men dan een sticker voor op de auto, en een annuaire, genoemd document confidentiel et personnel. Ik ben nooit lid geweest, maar heb een exemplaar van het boekje 1978 gekregen van broeder secretaris, die ermee was blijven zitten. Ik kan mij ook niet goed voorstellen wat men aan dat lidmaatschap heeft, behalve dan dat men van een broeder-restauranthouder misschien wel eens een aperitief en een warme handdruk gratis krijgt? Het enige Nederlandse item in het boekje leert mij dat  de cardioloog van het ziekenhuis van Amstelveen een broeder was, maar wat is daar het nut van? De 'universele broederschap' is een kostbare illusie, en er is zeer weinig gemeenschappelijk tussen het Grand Orient de France en het (toenmalige) Grootoosten der Nederlanden. Wat in de ene obediëntie een conditio sine qua non is, is in de andere een consilium abeundi. Zo is de goedmenende Grootloge van België haar erkenning door Londen kwijtgespeeld toen een Nato-militair op bezoek in een Gentse GL-loge moest vernemen dat zijn buurman een atheïst was: de zelfverklaarde "religieuze atheïst" Leo Apostel.

Hoewel geen lid van de G.I.T.E. heb ik aan het boekje onmiskenbaar iets waardevols ontleend. Op blz. 57 viel mijn speurend oog op een naam die ik onmiddellijk heb aangekruist
 
Bij de volgende uitstap naar Parijs hebben mijn vrouw en ik het Cabaret Le Milliardaire van deze gewaardeerde broeder met veel genoegen bezocht. De Crazy Horse hadden we al eerder gehad en, trouwens, Bernardin staat er niet in.








2 comments:

  1. Kleine typo: GITE staat heden ten dage voor Groupement International Tourisme et Entraide.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waravan akte. Mijn boekje uit 1978 geeft wel degelijk "Européen" i.p.v. "Entraide".

      Delete